Openbaarheid van bestuur

In het kader van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, heeft elke burger het recht om bestuursdocumenten van openbare besturen in te kijken, er uitleg over te krijgen of er een kopie van te ontvangen.

Als hulpverleningszone staan wij open voor deze transparantie en geven we je graag toegang tot informatie, zolang dit in overeenstemming is met de wetgeving.

Hoe een aanvraag indienen?

Wil je documenten van onze hulpverleningszone inkijken of een kopie ontvangen? Dat kan via onderstaand aanvraagformulier.

Aanvraagformulier openbaarheid van bestuur

Hoe verloopt de procedure?

  1. Je aanvraag indienen
    Vul het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in. Geef duidelijk aan welke documenten je wenst en waarom (motivering is niet verplicht, maar kan verduidelijking geven).

  2. Bevestiging van ontvangst
    Binnen 10 kalenderdagen krijg je van ons een bevestiging dat we je aanvraag hebben ontvangen.

  3. Behandeling van je aanvraag
    We bekijken of de documenten beschikbaar zijn, en of er geen wettelijke uitzonderingen gelden (bijvoorbeeld privacy, veiligheid of lopende procedures).

  4. Beslissing
    Je krijgt binnen 30 kalenderdagen een antwoord. In uitzonderlijke gevallen kan deze termijn met 15 dagen worden verlengd. We brengen je daarvan tijdig op de hoogte.

  5. Inzage of kopie
    Als je aanvraag wordt goedgekeurd, kan je de documenten inkijken of ontvang je een kopie (al dan niet tegen betaling van kopieerkosten).

  6. Weigering of beperking
    Als we de aanvraag (gedeeltelijk) weigeren, dan motiveren we dit op basis van de wet. Je wordt ook geïnformeerd over mogelijke beroepsmogelijkheden.

Heb je nog vragen?

Neem gerust contact op via info@hvznl.be voor meer informatie of hulp bij je aanvraag.

Powered by Froala Editor

Laatst bijgewerkt op 19 mei 2025
Openbaarheid van bestuur